Η επίδραση του FaceApp στη ψυχολογία των χρηστών

Ένα νέος ιός έχει εξαπλωθεί τις τελευταίες μέρες ανάμεσα μας και προκαλεί πρόωρη γήρανση. Είναι το νέο φαινόμενο του Διαδικτύου, το FaceApp, μια εφαρμογή επεξεργασίας φωτογραφιών με τεχνολογία AI (Artificial Intelligence=Τεχνητή Νοημοσύνη), η οποία εφαρμόζει εκπληκτικά πειστικά φίλτρα σε φωτογραφίες ανθρώπων, κάνοντας τους να μοιάζουν ηλικιωμένοι.

Το επίπεδο λεπτομέρειας κάνει την εικόνα τρομακτικά πειστική. Προσθέτει λευκά μαλλιά, πιο κόκκινο πρόσωπο, λεπτότερα χείλη και φρύδια, κρεμασμένους λοβούς αυτιών και ρυτίδες, πολλές ρυτίδες.

Μπορεί να φαίνεται ένα διασκεδαστικό παιχνίδι, αλλά η εφαρμογή ενδέχεται να έχει πιθανές ψυχολογικές επιδράσεις, ίσως καλές ίσως κακές.

Παρά το γεγονός ότι το φίλτρο κάνει τους χρήστες να φαίνονται γερασμένοι, θα μπορούσε από ψυχολογική άποψη, να είναι, κατά κάποιο τρόπο, ένας τρόπος επίδειξης. Όλοι θα γεράσουμε κάποια μέρα, αλλά κοιτάξτε πόσο νέος/νέα είμαι στη πραγματικότητα.

Είναι δύσκολο να γνωρίζουμε τι επίδραση θα έχει το φίλτρο στον κάθε άνθρωπο. Ενδεχομένως, να διαιωνίσει την ιδέα ότι τα γεράματα είναι κάτι το μη επιθυμητό ή μπορεί να έχει θετική επίδραση και να ομαλοποιήσει την ιδέα ότι όλοι κάποτε γερνούν.

Η ηλικιωμένη έκδοση του εαυτού μας ενισχύει το κίνητρο για αποταμίευση

Σύμφωνα με παλαιότερη μελέτη του 2011, η αλληλεπίδραση με μια ρεαλιστική απόδοση του ηλικιωμένου εαυτού μας μπορεί να προσφέρει ψυχολογικό όφελος. Στόχος ήταν να διαπιστωθεί αν η αλληλεπίδραση με το μελλοντικό ηλικιωμένο εαυτό μας μας κάνει οικονομικά πιο ευσυνείδητους.

Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν τη τάση να δίνουν προτεραιότητα σε αυτά που μπορούν να απολαύσουν τώρα, γι’ αυτό δε προνοούν για το μέλλον.

Πώς μπορούμε να εμφυσήσουμε την ιδέα να παίρνουμε αποφάσεις στη ζωή που να έχουν στόχο τις μελλοντικές ανταμοιβές, όπως το κίνητρο της αποταμίευσης για τα γεράματα. Πρώτον, με το να μπλοκάρουμε την άμεσες δελεαστικές ανταμοιβές ή με το να επισημάνουμε την αξία των μελλοντικών ανταμοιβών.

Στο άρθρο, διερεύνησαν μια τρίτη συμπληρωματική διαδρομή, η οποία δεν ασχολείται με τις τωρινές και μελλοντικές ανταμοιβές, αλλά με τον αντίκτυπο που θα είχε ο ίδιο μας ο μελλοντικός εαυτός.

Οι ερευνητές, πράγματι, διαπίστωσαν ότι τα άτομα που αλληλεπίδρασαν με μια ηλικιωμένη εκδοχή του εαυτού τους χρησιμοποιώντας την εικονική πραγματικότητα φάνηκε να απορρίπτουν τις βραχυπρόθεσμες ανταμοιβές με αντάλλαγμα πιο σημαντικές μακροπρόθεσμες ανταμοιβές.

Όταν ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να φτιάξουν ένα σχεδιάγραμμα κατανομής χρημάτων, εκείνοι που αλληλεπίδρασαν με την ηλικιωμένο εαυτό τους είχαν πιο έντονο το αίσθημα της αποταμίευσης για το μέλλον. Στο κομμάτι της συνταξιοδότησης έβαλαν πάνω από τα διπλάσια χρήματα σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου.

Μερικές ρυτίδες δε μας κάνουν οικονόμους

Αν και οι απεικονίσεις του FaceApp είναι απίστευτα ακριβείς και πολύ καλύτερες από αυτές που είχε η ομάδα της μελέτης πριν από οκτώ χρόνια, το FaceApp δεν είναι σίγουρο ότι θα έχει όντως επιπτώσεις στη συμπεριφορά, γιατί είναι κάτι που γίνεται στο φυσικό περιβάλλον. Στη μελέτη, οι συμμετέχοντες δεν έβλεπαν απλά μια εικόνα του τροποποιημένου εαυτού τους. Οι ερευνητές ήθελαν η ηλικιωμένη έκδοση του καθενός να μην απέχει πολύ από τον πραγματικό εαυτό τους. Έτσι, οι συμμετέχοντες είχαν αλληλεπίδραση με τον ηλικιωμένο εαυτό τους χρησιμοποιώντας ένα avatar και απάντησαν και σε προσωπικές ερωτήσεις για το τι τους ευχαριστεί.

Το να βλέπουμε το μελλοντικό μας εαυτό μειώνει την παραβατικότητα;

Σε μια άλλη μελέτη του 2013, φοιτητές αλληλεπίδρασαν με μια γερασμένη έκδοση του εαυτού τους σε εικονικό περιβάλλον και στη συνέχεια τους ζητήθηκε να παίξουν ένα παιχνίδι trivia. Τους δόθηκε όμως η ευκαιρία να μπορούν να «κλέβουν» στο παιχνίδι. Οι φοιτητές που είχαν δει πως θα δείχνουν σε 20 χρόνια ήταν 74% λιγότερο πιθανό να «κλέψουν», γεγονός που δείχνει ότι είναι λιγότερο πιθανό να πάρουμε κακές αποφάσεις όταν κατανοούμε ότι κάποτε θα μεγαλώσουμε.

Η ζωή είναι πραγματικά αβέβαιη, επομένως όταν κάποιος ή κάτι προβλέπει στοιχεία της μελλοντική μας ζωή μας κινεί το ενδιαφέρον.

Για το αν το FaceApp έχει επιπτώσεις στη συμπεριφορά, δεν έχει βγει ετυμηγορία ακόμα.

--

Πηγές:

  1. FaceApp faceapp.com
  2. Hershfield, H. E., Goldstein, D. G., Sharpe, W. F., Fox, J., Yeykelis, L., Carstensen, L. L., & Bailenson, J. N. (2011). Increasing saving behavior through age-progressed renderings of the future self. Journal of Marketing Research48(SPL), S23-S37.
  3. Van Gelder, J. L., Hershfield, H. E., & Nordgren, L. F. (2013). Vividness of the future self predicts delinquency. Psychological science24(6), 974-980.

Χρησιμοποιούμε cookies που μας επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στην ιστοσελίδα μας.
Κάνοντας κλικ στο "Συμφωνώ" ή συνεχίζοντας να χρησιμοποιείται την ιστοσελίδα bioximikos.gr συμφωνείτε με τη χρήση cookies.