Στρατηγικές επιβίωσης

Πολλές φορές η επιβίωση ενός είδους σχετίζεται άμεσα με τη δημιουργία απογόνων. Και είναι λογικό αφού οι απόγονοι αποτελούν τους συνεχιστές του είδους.

Σχετικά με τον τρόπο δημιουργίας των απογόνων έχουν υιοθετηθεί δύο κύριες στρατηγικές.

Η στρατηγική r (r-είδη)

ποντίκιαΗ στρατηγική r χαρακτηρίζεται από πολύ γρήγορη αναπαραγωγή και δημιουργία πολλών και μικρών απογόνων. Τα είδη που εστιάζουν στην r στρατηγική ουσιαστικά επενδύουν στη διαδικασία της αναπαραγωγής δημιουργώντας πολλούς απογόνους με στόχο την επιβίωση κάποιων από αυτών.

Για το λόγο αυτό οι αναπαραγωγικές περίοδοι είναι σύντομες και ταχέως επαναλαμβανόμενες ενώ οι απόγονοι πολυάριθμοι. Τα ποντίκια αποτελούν παράδειγμα είδους που ακολουθεί την r στρατηγική.

Η στρατηγική κ (κ-είδη)

οικογένεια ελεφαντωνΣτη στρατηγική κ παρατηρείται το ακριβώς αντίθετο. Εδώ το είδος εστιάζει πολύ στην ατομική επιβίωση. Παρατηρείται δημιουργία λιγοστών ή ενός απογόνου. Η φροντίδα από τους γονείς είναι πολύ μεγάλη και εστιασμένη στον απόγονο αφού στόχος είναι η επιβίωση του απογόνου μέσω της επένδυσης στον ίδιο και όχι στην αναπαραγωγή.

Ο ελέφαντας αποτελεί τέτοιο εξαιρετικό παράδειγμα κ-είδους όπως επίσης και ο άνθρωπος. Και τα δύο αυτά είδη εστιάζουν στην ατομική ευημερία και επιβίωση του απογόνου για μεγάλα χρονικά διαστήματα, με τη μέγιστη δυνατή παροχή γονεϊκής φροντίδας.

 

--

Πηγή:

Δ. ΒΩΚΟΥ. ΓΕΝΙΚΗ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 2002. ΤΜΗΜΑ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΑΠΘ 2005 – 2006

Βιολόγος Α.Π.Θ - Κατεύθυνση Περιβαλλοντικής Βιολογίας.

MSc Ιατρική  Πληροφορική Α.Π.Θ.

Σας άρεσαν τα άρθρα μας; Θέλετε να διαβάσετε περισσότερα;

Ο Βιοχημικός είναι μία ελληνική εκπαιδευτική σελίδα από εθελοντές επιστήμονες. Η δουλειά μας εξαρτάται από τη στήριξή σας. Αν επιθυμείτε να κάνετε μία δωρεά παρακαλούμε κάντε κλικ παρακάτω.

   paypal

Χρησιμοποιούμε cookies που μας επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στην ιστοσελίδα μας.
Κάνοντας κλικ στο "Συμφωνώ" ή συνεχίζοντας να χρησιμοποιείται την ιστοσελίδα bioximikos.gr συμφωνείτε με τη χρήση cookies.