Είχατε μία κουραστική μέρα και αποφασίσατε να βγείτε μία βόλτα να περπατήσετε για να «καθαρίσει» το μυαλό σας; Αυτή η αίσθηση δεν είναι μόνο στο μυαλό σας.

Μαθαίνουμε καλύτερα όταν κινούμαστε

Πολλές έρευνες δείχνουν ότι σκεφτόμαστε και μαθαίνουμε καλύτερα όταν περπατάμε ή κάνουμε κάποια άλλη μορφή άσκησης. Ο λόγος για αυτό το φαινόμενο αν και δεν είναι πλήρως κατανοητός, ίσως οφείλεται στους δύο παρακάτω λόγους.

1) Η άσκηση μπορεί να βελτιώνει τη γνωστική λειτουργία γιατί αυξάνει τη ροή του αίματος.

Όταν ασκούμαστε, αυξάνεται η αρτηριακή πίεση και η ροή του αίματος σε όλο το σώμα, συμπεριλαμβανομένου του εγκεφάλου. Περισσότερο αίμα σημαίνει περισσότερη ενέργεια και οξυγόνο, οπότε το μυαλό μας αποδίδει καλύτερα.

2) Η άσκηση μπορεί να βελτιώνει τη νοητική μας ικανότητα γιατί ενεργοποιεί τον ιππόκαμπο.

Ο ιππόκαμπος είναι ένα τμήμα του εγκεφάλου που παίζει κρίσιμο ρόλο στη μάθηση και τη μνήμη και κατά τη διάρκεια της άσκησης φάνηκε να είναι εξαιρετικά ενεργός. Όταν οι νευρώνες αυτοί διεγείρονται, έρευνα δείχνει ότι η γνωστική μας λειτουργία βελτιώνεται.

Για παράδειγμα, μελέτες σε ποντίκια έδειξαν ότι το τρέξιμο βελτιώνει την χωρική μάθηση. Άλλες πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι η αερόβια άσκηση μπορεί να αντιστρέψει τη συρρίκνωση του ιππόκαμπου, η οποία εμφανίζεται με την ηλικία, και, κατά συνέπεια, την ενίσχυση της μνήμης στους ηλικιωμένους.

Επίσης, μαθητές που αθλούνται έκτος από καλύτερη φυσική κατάσταση έχουν και καλύτερες επιδόσεις στα τεστ σε σύγκριση με τους λιγότερο αθλητικούς συνομηλίκους τους. Τα παιδιά αποκτούν καλύτερη συγκέντρωση και μπορούν να επεξεργαστούν πολλές πληροφορίες παράλληλα.

Μαθαίνουμε καλύτερα όταν παράλληλα γυμναζόμαστε

Εκτός από το να βελτιώνει σταδιακά το σκληρό δίσκο της μνήμης σας, η άσκηση μπορεί να έχει και μια πιο άμεση επίδραση στην μάθηση.

Γερμανοί ερευνητές έδειξαν ότι αν περπατάτε ή κάνετε ποδήλατο κατά τη διάρκεια, αλλά όχι πριν, την εκμάθηση π.χ. μιας ξένης γλώσσας, βοηθάει να σας «μείνει» η πληροφορία καλύτερα στο μυαλό. Μην το παρακάνετε, όμως γιατί η έντονη προπόνηση μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα του άγχους, το οποίο αναστέλλει τα κυκλώματα της μνήμης.

Το γιατί εξελιχθήκαμε να αυξάνουμε τη διανοητική μας ικανότητα από μία επίσκεψη στο γυμναστήριο, ωστόσο, παραμένει αναπάντητο.

Όταν οι πρόγονοί μας καταπονούνταν και ίδρωναν, ήταν πιθανώς, είτε γιατί έτρεχαν να σωθούν από κάποιο αρπακτικό ζώο είτε γιατί κυνηγούσαν το επόμενο γεύμα τους. Κατά τη διάρκεια αυτών των έντονων καταστάσεων, η επιπλέον ροή αίματος προς τον εγκέφαλο ίσως τους βοηθούσε να αντιδρούν πιο γρήγορα και πιο έξυπνα σε αυτές τις κρίσιμες για την επιβίωσή τους καταστάσεις.

Οπότε, την επόμενη φορά που θα «κολλήσετε» σε ένα πρόβλημα, πάτε για ένα τρέξιμο ή μια βόλτα με το ποδήλατο. Η άσκηση μπορεί να σας βοηθήσει να ξεπεράσετε το φόβο σας και να το αντιμετωπίσετε.

 

--

Πηγές:

  1. Thomas, A. G., Dennis, A., Rawlings, N. B., Stagg, C. J., Matthews, L., Morris, M., ... & Dawes, H. (2016). Multi-modal characterization of rapid anterior hippocampal volume increase associated with aerobic exercise. Neuroimage, 131, 162-170.
  2. Chaddock, L., Erickson, K. I., Prakash, R. S., Kim, J. S., Voss, M. W., VanPatter, M., ... & Cohen, N. J. (2010). A neuroimaging investigation of the association between aerobic fitness, hippocampal volume, and memory performance in preadolescent children. Brain research, 1358, 172-183.
  3. Erickson, K. I., Voss, M. W., Prakash, R. S., Basak, C., Szabo, A., Chaddock, L., ... & Wojcicki, T. R. (2011). Exercise training increases size of hippocampus and improves memory. Proceedings of the National Academy of Sciences, 108(7), 3017-3022.
  4. Voss, M. W., Vivar, C., Kramer, A. F., & van Praag, H. (2013). Bridging animal and human models of exercise-induced brain plasticity. Trends in cognitive sciences, 17(10), 525-544.
  5. Schmidt-Kassow, M., Zink, N., Mock, J., Thiel, C., Vogt, L., Abel, C., & Kaiser, J. (2014). Treadmill walking during vocabulary encoding improves verbal long-term memory. Behavioral and Brain Functions, 10(1), 24.
  6. Schmidt-Kassow, M., Deusser, M., Thiel, C., Otterbein, S., Montag, C., Reuter, M., ... & Kaiser, J. (2013). Physical exercise during encoding improves vocabulary learning in young female adults: a neuroendocrinological study. PLoS One, 8(5), e64172.
  7. Altenburg, T. M., Chinapaw, M. J., & Singh, A. S. (2016). Effects of one versus two bouts of moderate intensity physical activity on selective attention during a school morning in Dutch primary schoolchildren: A randomized controlled trial. Journal of Science and Medicine in Sport, 19(10), 820-824.
  8. Hillman, C. H., Pontifex, M. B., Castelli, D. M., Khan, N. A., Raine, L. B., Scudder, M. R., ... & Kamijo, K. (2014). Effects of the FITKids randomized controlled trial on executive control and brain function. Pediatrics, 134(4), e1063-e1071.
  9. Budde, H., Voelcker-Rehage, C., Pietraßyk-Kendziorra, S., Ribeiro, P., & Tidow, G. (2008). Acute coordinative exercise improves attentional performance in adolescents. Neuroscience letters, 441(2), 219-223.
  10. Liu-Ambrose, T., Nagamatsu, L. S., Voss, M. W., Khan, K. M., & Handy, T. C. (2012). Resistance training and functional plasticity of the aging brain: a 12-month randomized controlled trial. Neurobiology of aging, 33(8), 1690-1698.
  11. Niemann, C., Godde, B., Staudinger, U. M., & Voelcker-Rehage, C. (2014). Exercise-induced changes in basal ganglia volume and cognition in older adults. Neuroscience, 281, 147-163.
  12. Willey, J. Z., Gardener, H., Caunca, M. R., Moon, Y. P., Dong, C., Cheung, Y. K., ... & Wright, C. B. (2016). Leisure-time physical activity associates with cognitive decline The Northern Manhattan Study. Neurology, 86(20), 1897-1903.
  13. Kattenstroth, J. C., Kalisch, T., Holt, S., Tegenthoff, M., & Dinse, H. R. (2013). Six months of dance intervention enhances postural, sensorimotor, and cognitive performance in elderly without affecting cardio-respiratory functions. Frontiers in aging neuroscience, 5, 5.