Μπορεί να μην μπορούν να ξεχωρίσουν ένα άχυρο από μια τηγανητή πατάτα αλλά έχουν την ικανότητα να μαθαίνουν να αναγνωρίζουν λέξεις.
Σε πείραμα που έγινε, βήμα-βήμα εκπαιδεύτηκαν αρχικά να τρώνε από ένα πιάτο, μετά να αναγνωρίζουν σχήματα και σιγά-σιγά έφτασαν να αναγνωρίζουν λέξεις. Κάπως σαν τα μικρά παιδιά.
Τα 4 πιο έξυπνα περιστέρια από τα 18 περιστέρα που επιλέχθηκαν για το πείραμα, μέσα σε 8 μήνες, έμαθαν να αναγνωρίζουν λέξεις με 4 γράμματα από άλλες που δεν είναι λέξεις. Μπορούσαν ακόμη και να ξεχωρίσουν τις λέξεις με τα ορθογραφικά λάθη, αλλά και αυτές που τα γράμματα τους ήταν ανάποδα, όπως για παράδειγμα το "very" με το "vrey".
Στα πλαίσια του πειράματος από τις 58 λέξεις έμαθαν να διακρίνουν τις 26.
Η ανάγνωση, ανεξάρτητα από ποια γλώσσα πρόκειται, ενεργοποιεί μια περιοχή του εγκεφάλου, που λέγεται περιοχή οπτικής μορφής λέξεων (VWFA). Όμως ο γραπτός λόγος αναπτύχθηκε τα τελευταία 5.400 χρόνια. Επομένως, η ικανότητα ανάγνωσης είναι κάτι που εξελίσσει ένα είδος.
Πώς διαβάζουμε;
Πιθανώς η περιοχή VWFA είναι προϊόν ανακύκλωσης νευρώνων, της οποίας οι νευρώνες έμαθαν να διακρίνουν οπτικά ερεθίσματα, όπως λέξεις, που διαφέρουν κατά πολύ από άλλα αντικείμενα που αναγνώριζαν αρχικά.
Ίσως τα περιστέρια μας δώσουν περισσότερα στοιχεία για τη γλώσσα μας.
--
Πηγές:
Watts, I., Nagy, M., de Perera, T. B., & Biro, D. (2016). Misinformed leaders lose influence over pigeon flocks. Biology Letters, 12(9), 20160544.
Scarf, D., Boy, K., Reinert, A. U., Devine, J., Güntürkün, O., & Colombo, M. (2016). Orthographic processing in pigeons (Columba livia). Proceedings of the National Academy of Sciences, 201607870.