Σε μία έρευνα του Πανεπιστημίου του Μονάχου στη Γερμανία, διαπιστώθηκε ότι όσοι έχουν ευχάριστη διάθεση έχουν 50% περισσότερη πιθανότητα να λύσουν γρίφους και προβλήματα.
Από την άλλη όσοι από τους συμμετέχοντες δεν είχαν καλή διάθεση, δεν κατάφεραν να δουν ούτε ότι υπήρχε εμφανής υπόδειξη για τη λύση του προβλήματος.
Αν και υπάρχει ο μύθος ότι το αριστερό ημισφαίριο είναι το αναλυτικό ενώ το δεξί είναι το δημιουργικό, τα πράγματα είναι κάπως πιο πολύπλοκα.
Για τη δημιουργική μας έκφραση συνεργάζονται 3 δίκτυα του εγκεφάλου:
Executive Attention Network (EAN)
Το EAN ενεργοποιείται όταν ένα πρόβλημα απαιτεί μεγάλη συγκέντρωση. Το δίκτυο αποτελείται από συνδέσεις μεταξύ των εξωτερικών περιοχών του προμετωπιαίου φλοιού και του πίσω μέρος του βρεγματικού λοβού.
Imagination Network (IN)
Το IN φτιάχνει στη φαντασία μας προσομοιώσεις πιθανών μελλοντικών καταστάσεων. Αποτελείται από συνδέσεις ανάμεσα στις βαθύτερες περιοχές του προμετωπιαίου φλοιού και του κροταφικού λοβού.
Salience Network (SN)
Το SN καταγράφει ότι συμβαίνει γύρω μας αλλά και τη συνειδησιακή μας κατάσταση και είναι σε θέση να κατευθύνει την προσοχή μας σε ό, τι είναι πιο σημαντικό σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή.
Οι ερευνητές που πρότειναν αυτό το λειτουργικό πλαίσιο του εγκεφάλου, στο Πανεπιστήμιο του Νέο Μεξικό (Η.Π.Α.), πιστεύουν ότι μειώνοντας ακόμη και λίγο τη δραστηριότητα του EAN μπορούμε να χαλαρώσουμε και να περιπλανηθούμε στη φαντασία μας, και άρα να ακολουθήσουμε πιο δημιουργικές οδούς. Αφού η ενέργεια που πριν δαπανούνταν στο EAN, τώρα μπορεί να διοχετευτεί στο IN και στο SN.
Πώς λίγο αλκοόλ μπορεί να βοηθήσει
Κάπως έτσι λειτουργεί και το αλκοόλ, αφού "χαλαρώνει τις σκέψεις μας". Η υπερβολική συγκέντρωση στο πρόβλημα εμποδίζει την αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων, ενώ αν το αφήσουμε στην άκρη και το ξεχάσουμε για λίγο είναι πιο πιθανό να έρθει η μαγική στιγμή "Εύρηκα" σε μια έξαρση της δραστηριότητας της κροταφικής περιοχής.
Οπότε λίγο αλκοόλ μπορεί να μας κάνει πιο δημιουργικούς και να μας χαρίσει ξαφνικές στιγμές επιφοίτησης. Το πολύ αλκοόλ πάλι μπορεί να μας φέρει μερικές στιγμές λιποθυμίας...
--
Πηγές:
Haager, J. S., Kuhbandner, C., & Pekrun, R. (2014). Overcoming fixed mindsets: The role of affect. Cognition & emotion, 28(4), 756-767.
Scott Barry Kaufman. The Real Neuroscience of Creativity. (blogs.scientificamerican.com) Ιαν 2015
Jung, R. E., Mead, B. S., Carrasco, J., & Flores, R. A. (2013). The structure of creative cognition in the human brain. Frontiers in human neuroscience, 7.
Jarosz, A. F., Colflesh, G. J., & Wiley, J. (2012). Uncorking the muse: Alcohol intoxication facilitates creative problem solving. Consciousness and cognition,21(1), 487-493.